Oranje geveld door Nederlandse kranten: 'Dat moet Koeman serieus zorgen baren'

Oranje geveld door Nederlandse kranten: 'Dat moet Koeman serieus zorgen baren'
Praat mee!

Het Nederlands elftal gaat na twee nederlagen in de finaleronde van de Nations League met een naar gevoel de zomer in. De kritiek op Oranje is niet mals. VoetbalNieuws geeft een overzicht van de Nederlandse kranten.

Het Algemeen Dagblad ziet dat de mankementen van Oranje die Louis van Gaal nog kon verbergen onder Koeman wel aan het licht komen. 'Ronald Koeman wilde het anders gaan doen met Oranje. Net als een aantal bepalende spelers vond hij dat dat moest én ook kon na het WK in Qatar. Het idee is een speelwijze meer op de aanval gericht, meer vanuit initiatief en minder vanuit de reactie. Oók tegen landen uit de A-categorie. Maar na twee interlandperiodes in maart en juni is dit de harde conclusie: 'op die andere manier' is er nog geen enkele houvast gecreëerd. Oranje hangt van twijfel en onzekerheden aan elkaar.'

'Van Dijk opeens een gewone sterveling'

De eerst een tweede periode onder Koeman is volgens de Volkskrant een wereld van verschil. 'Spelers waren nieuw en in topvorm. Alles was fris aan de nieuwe start na duistere jaren. Lekker voetballen', valt er te lezen. 'Maar Virgil van Dijk, eens Big Virg, is opeens een gewone sterveling, bang om in te grijpen. Het is soms net alsof hij een ander mens is, een heel andere aanvoerder in elk geval dan in de eerste periode van Koeman. Buitenspelers zijn er nauwelijks. Lang, Malen, Bergwijn, Simons. Best talentvol, maar geen zekere factoren. Alles of niets. Oranje voetbalt statisch, weinig modern.'

Volgens het NRC was de eindronde van de Nations League het ideale moment om meer op elkaar ingespeeld te raken en te werken naar een vaste basiself. 'Maar de realiteit is dat er na de sof van zondag alleen maar meer vraagtekens zijn. Wie zet hij naast Frenkie de Jong op het middenveld? Wordt Cody Gakpo de nieuwe spits nu Memphis Depay vaak geblesseerd is? Kan hij nog wel op captain Van Dijk bouwen? Is het meer aanvallende 4-3-3-systeem wel houdbaar met dit spelersmateriaal?'

'Badmeester Koeman kopje onder'

De Telegraaf doet er nog een schepje bovenop en stelt dat 'badmeester' Koeman als een baksteen is gezonken. Tegen Italië werd zelfs de bodem aangetikt volgens de ochtendkrant. 'Dat Oranje opnieuw zo makkelijk kopje onder ging, moet Koeman serieus zorgen baren. Iedereen houdt zijn hart vast voor de belangrijke EK-kwalificatieduels met de Grieken en de Ieren, die in minder dan drie maanden voor de deur staan.'