Strijd om plek drie: hoe verliep de laatste troostfinale van Oranje?

Het Nederlands elftal vecht zondag met Italië uit wie het brons pakt in de derde editie van de Nations League. Hoe verliep het Oranje in het verleden in de zogeheten troostfinales? VoetbalNieuws blikt terug op de laatste keer dat Oranje om brons streed in een eindtoernooi.
12 juli 2014: Brazilië - Nederland 0-3
Het Nederlands elftal haalde in 2010 nog de finale van het WK en moest het afleggen tegen Spanje. Vier jaar later mocht Oranje opnieuw proberen de finale te halen in Brazilië, maar ging het mis tegen Argentinië. Duitsland haalde vernietigend uit naar Brazilië in de andere halve finale, waardoor Oranje het tegen gastland Brazilië moest opnemen in de troostfinale.
Ondanks de teleurstelling na de uitschakeling in de halve finale ging de ploeg van Louis van Gaal goed van start tegen Brazilië. De Seleção begon vol goede mood aan het WK, maar wist geen indruk te maken in de voorgaande rondes. In de halve finale werd met 7-1 verloren van Duitsland, de uiteindelijke winnaar van het toernooi. Door de grote nederlaag waren de Brazilianen murw geslagen.
Robin van Persie mocht na drie minuten aanleggen voor een strafschop en schoot deze binnen, waardoor de voorsprong snel te pakken was tegen de Brazilianen. Daley Blind verdubbelde binnen het kwartier de voorsprong, waardoor de wedstrijd al gespeeld was. In de blessuretijd tekende Georginio Wijnaldum voor de 0-3. De samenvatting van het duel is hier te bekijken.









