OM eist gevangenisstraf tegen Ajax-supporter die bom gooide tijdens CL-duel

OM eist 40 maanden tegen Ajax-supporter Sohaib L. die vuurwerkbom gooide
13Reacties

Het Openbaar Ministerie eist 40 maanden gevangenisstraf tegen de Ajax-supporter die vorig jaar tijdens de thuiswedstrijd tegen Benfica een zware vuurwerkbom naar de politie gooide. De 24-jarige Sohaib L. was voorafgaand aan de ontmoeting in de achtste finales van de Champions League aanwezig bij ongeregeldheden.

Dat meldt De Telegraaf woensdagavond. Vijf agenten liepen dankzij zijn actie brandwonden en ernstige gehoorschade op. De rechtbank in Amsterdam toonde beelden, waarop een aantal gemaskerde supporters een zogenaamde 'entrada' hielden. Daarmee wordt de sfeer vaak opgezweept met fakkels, trommels en luid gezang. Toen de menigte bij het vak van de fanatieke aanhang kwam, richtte een deel zich gewelddadig op een glazen nooddeur om zo zonder kaartje het stadion binnen te dringen.

Een groep van circa tien ME'ers probeerde dat te voorkomen, waarna zij belaagd werden met ijzeren staven, glas en vuurwerk. Na ongeveer twee minuten wordt er een zwaar stuk siervuurwerk naar binnen gegooid, afkomstig van Sohaib L.. Uiteindelijk werd er traangas gebruikt, maar een aantal agenten zou zich dusdanig bedreigd hebben gevoeld, dat zij hun vuurwapen zouden hebben willen trekken.

L. heeft bekend en krijgt een stadionverbond van minimaal 33 jaar. Hij was naar eigen zeggen aangesloten bij 'Ultras Amsterdam' en wilde de agenten in eerste instantie laten schrikken met een rookbom, zodat mensen zonder kaartje de Johan Cruijff Arena konden betreden. "Toen ik de knal hoorde , wist ik dat het geen rookbom was. Foute boel", aldus L.. De officier van justitie noemt die verklaring 'ongeloofwaardig'. L. is nu nog op vrije voeten, maar gaat waarschijnlijk op korte termijn de gevangenis in. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.