Van de Ven hoopt op Oranje: 'Heb mentaal zó veel aan mijn vader gehad'

Het had weinig gescheeld, of Micky van de Ven was nooit doorgebroken als voetballer. De verdediger steelt inmiddels de Duitse harten bij VfL Wolfsburg, maar dacht er als tiener aan om terug te schakelen naar de amateurs.
Van de Ven stelt in gesprek met het Algemeen Dagblad dat het in het begin niet lekker liep bij FC Volendam. Op zestienjarige leeftijd kreeg de speler te horen dat een contract er nog niet in zat. "Ik was ook aan het puberen. Soms wandelde ik wat over het veld. Ik had steeds minder vertrouwen. Ik zei tegen mijn vader: Fortuna Wormerveer (hoofdklasse) zit hier om de hoek. Ik ga daar een jaar voetballen en daarna zien we wel verder."
De vader van Van de Ven ging echter voor dat plan liggen. "Ik heb zóveel aan hem gehad. Vooral mentaal, in alle gesprekken. Toen ik bijdehand werd, zei hij ook: Prima, mij heb je er niet mee. Het is jouw droom. Reken erop dat je jezelf later voor de kop slaat. Ik weet dat het zwaar is om nu veel te laten, maar als je het haalt, ben je me later heel dankbaar."
De verdediger kreeg van trainer Wim Jonk een kans en maakte niet veel later voor 3.5 miljoen euro de overstap naar Duitsland. Van de Ven speelde élke minuut in dit Bundesliga-seizoen, slechts één andere speler kan dat zeggen. Voor Van de Ven zijn de plannen helder. "Ik hoop later Oranje en een Europese topclub te halen. Je weet niet wat dit jaar gebeurt. Met de directeur van Wolfsburg heb ik een goede band en goede gesprekken. De club kan veel eisen, maar heeft ook aangegeven met mij mee te denken."









