Groningen niet akkoord met 'compleet onredelijke' rode kaart: 'Stem laten horen'

groningen legt zich niet neer bij compleet onredelijke rode kaart
Update: 8 maart 2023 om 16:23
Praat mee!

De onvrede bij FC Groningen na de veelbesproken tweede gele kaart van Isak Määttä tegen Feyenoord is zó groot dat de Trots van het Noorden besloten heeft om beroep aan te tekenen bij de KNVB. Volgens de Groningers zit er na de 'dusdanig merkwaardige' beslissing van Joey Kooij niets anders op dan beroep aan te tekenen.

De linksback werd in de 52ste minuut van het duel met Feyenoord van het veld gestuurd nadat hij de bal - terwijl die in het spel was - tegen Alireza Jahanbakhsh aanschoot. FC Groningen bleef in verbijstering achter en verloor door een laat doelpunt met nipte cijfers in de Kuip. "We vinden dit een dusdanig merkwaardige beslissing dat we onze stem willen laten horen", reageert Wouter Gudde tegenover Voetbal International.

Maandag sprak VoetbalNieuws met voormalig toparbiter Mario van der Ende over het voorval. De oud-scheidsrechter vond de tweede gele kaart 'heel vreemd'. Het volledige item is hieronder te bekijken.

Na afloop van het duel gaf Kooij aan de tweede gele kaart te hebben gegeven wegens onsportief gedrag. Volgens Gudde is dat klinkklare onzin. "In de regels omtrent onsportief gedrag staat niets over dat je de bal niet tegen een tegenstander aan mag schieten terwijl hij nog binnen de lijnen is en het spel niet onderbroken is door een fluitsignaal van de scheidsrechter."

FC Groningen wordt door de beslissing van Kooij naar eigen zeggen 'twee keer' gedupeerd. Ten eerste moest de ploeg de wedstrijd in Rotterdam-Zuid met tien man uitspelen en ten tweede is Määtä nu geschorst voor het competitieduel met AZ. "Dat is onze ogen compleet onredelijk", aldus Gudde tegenover VI.

Het aangetekende protest is bijzonder. Normaal gesproken wordt een speler automatisch voor één duel geschorst na het ontvangen van de tweede gele kaart en is beroep tegen de schorsing niet mogelijk.