'Wieffer was echt de koning van het scannen, hij zag altijd de oplossing'

Bert Konterman vindt dat Feyenoord er goed aan heeft gedaan om Mats Wieffer afgelopen zomer over te nemen van Excelsior. De voormalig jeugdtrainer van Wieffer, die zelf ook voor Feyenoord speelde, zag jaren geleden al de kwaliteiten waar de middenvelder nu op geprijsd wordt.
"Wieffer deed en doet wat eigenlijk het moeilijkste is: simpel voetballen", aldus Konterman, die bij FC Twente O19 trainer was van de Feyenoorder, tegenover Voetbal International. "Mats was echt de koning van het scannen, zag altijd de oplossing. Het liefste raakte hij de bal een keer en altijd vóóruit. Ik vond het een genot om te zien, maar gek genoeg werd hij niet op waarde geschat. Ik heb toen nog PEC Zwolle gebeld: Neem’m! Maar ze keken wel verder en hielden het geld liever op zak. Oké, schiet mij dan maar lek, dacht ik."
Uiteindelijk besloot Feyenoord wel actie te ondernemen en de middenvelder afgelopen zomer naar De Kuip te halen. "Feyenoord heeft het gewoon slim gezien. Waar vind je in het hedendaagse voetbal nou nog jongens die gewoon hun voeten laten spreken? Mats past juist perfect bij Feyenoord, omdat hij 1) heel goed kan voetballen, 2) een nuchtere gozer is, het type waar ze in Rotterdam wel van houden en 3) nooit tevreden is, wat je ook niet moet zijn bij een topclub. Ik had dan ook meteen het idee: fantastische aankoop."









