Kooij geeft korte verklaring omtrent rode kaart: 'Maakt het zichzelf zo moeilijk'

Joey Kooij stond zaterdag niet voor het eerst in de schijnwerpers na zijn opvallende rode kaart richting Isak Määttä. De scheidsrechter heeft een korte verklaring afgegeven wat betreft zijn besluit, maar in de studio van De Eretribune was men vooral verbaasd.
Kooij wilde na afloop van het duel, dat Feyenoord in de slotfase met 1-0 won, niet reageren voor de camera. Wel stelde de scheidsrechter middels een verklaring dat de tweede gele kaart werd gegeven vanwege 'bewust onsportief gedrag'. Hiermee doelde Kooij op de actie van Määttä, die de bal naar eigen zeggen per ongeluk tegen de buik van de gestruikelde Alireza Jahanbakhsh schoot.
In de studio van ESPN kan Kooij niet op veel steun rekenen. "Het was het kantelpunt van de wedstrijd, het was bepalend voor de uitslag. Maar ik vind het absoluut geen gele kaart", meent Mario Been. "De bal was nog in het spel. Hij speelt de bal gewoon via Jahanbakhsh uit. Als de bal uit is geweest, dan begrijp ik het: dan is het onsportief spel."
Kees Kwakman zet ook zijn vraagtekens bij het besluit van Kooij. "Kooij maakt het zichzelf steeds zo moeilijk. Dit is volgens mij al de vierde onterechte rode kaart die hij dit seizoen geeft. Wacht nou gewoon even: ga nou naar die situatie, dan kan je altijd nog met je grensrechter overleggen."









