Botman kijkt terug op Ajax-tijd: 'Lille was toen een betere optie voor me'

Sven Botman kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn tijd bij Ajax. De verdediger brak nooit door in het eerste, maar stelt veel geleerd te hebben in Amsterdam. Daarnaast geeft de Nederlander aan dat de afgelopen periode voor hem chaotisch was.
Botman doorliep de gehele jeugdopleiding van Ajax, maar brak nooit door in het eerste. De verdediger van Newcastle United blikt in gesprek met de clubkanalen terug op zijn tijd in de jeugd in Amsterdam. "Ik zat in een situatie waarin ik een van de beste van het team was, maar nooit twee jaarlagen hoger speelde om met de oudere jongens mee te spelen", begint Botman. "Ik had het gevoel dat ik goed genoeg was toen ik ouder werd en realiseerde me dat Ajax wellicht niet helemaal in mijn profiel paste. Ik ging één jaar naar Heerenveen en tekende een nieuw contract bij Ajax, maar op dat moment kwam Lille en ik wist voor mijzelf dat Lille een betere optie was voor me."
Afgelopen zomer streek Botman neer bij Newcastle, maar er waren meerdere clubs in de race voor hem. Zelf vond de 23-jarige verdediger de afgelopen vijf maanden chaotisch. "Ik moest buiten het veld keuzes maken en in gesprek gaan met vele mensen. Uiteindelijk wil je gewoon voetballen, maar zo gaat het niet. Het is onderdeel van het geheel. Ik bleef kalm, maar er gaat een hoop om in je hoofd. Nu ben ik gelukkig dat het zo heeft uitgepakt."









