'Sinds Luuk de Jong door blessures een tijdje buitenspel stond, oogt hij niet fit'

Wim Kieft over Luuk de Jong bij PSV tegen Sevilla
Praat mee!

Luuk de Jong is volgens Wim Kieft lang niet meer de spits die hij voor zijn blessure was. Afgelopen donderdag ging PSV op bezoek bij Sevilla met 3-0 onderuit, waardoor een vervolg in de Europa League een lastige opgave wordt. Vooral de boomlange spits moet het ontgelden.

'Hij werd terecht bewierookt in de eerste weken vanwege z'n doelpunten en het meevoetballen. Intussen is hij geen schim meer van de spits die aanvankelijk het verschil maakte', zo vindt Kieft in zijn Telegraaf-column. 'Sinds hij door blessures een tijdje buitenspel stond bij PSV, oogt hij gewoon niet fit. Gaat er iets mis, dan ziet het door De Jongs motoriek altijd vrij onbeholpen uit.'

Hij leidde afgelopen donderdag in de tussenronde van de Europa League tegen Sevilla balverlies, waardoor de Spanjaarden konden aantekenen voor de 1-0. ‘Dat mag je een ervaren routinier als De Jong verwijten’, zo vervolgt de oud-voetballer. Hij zag ook Xavi Simons een mindere dag beleven, maar wil daar niet teveel woorden aan vuil maken. 'Mag het een keer? Hij is iedere week de aanjager bij PSV. Op zijn negentiende en in een kwalitatief slecht elftal. Het houdt eens op.'