Heitinga maakt indruk met tactische keuzes: 'Fijn dat hij het om weet te draaien'

Kenneth Perez en Arnold Bruggink denken dat Ajax de overwinning op RKC Waalwijk te danken heeft aan een tactische omzetting van trainer John Heitinga. De oefenmeester besloot na de rust in een 4-4-2 formatie te gaan spelen en die beslissing bleek volgens de ESPN-analisten cruciaal.
In de eerste helft hadden de hoofdstedelingen het erg lastig met de stugge bezoekers uit Brabant. Met een 0-1 achterstand werd de gang naar de kleedkamers gemaakt na 45 minuten voetbal. "Je ziet hoe dun het koord is. In de afgelopen drie wedstrijden dacht iedereen dat het lek boven was", steekt Perez van wal in de studio van ESPN.
Direct na rust kwamen Brian Brobbey en Calvin Bassey in het veld en ging Ajax 4-4-2 spelen, net als RKC dat deed. "Ajax spiegelde zich eigenlijk één op één en dan zie je dat de Ajax-spelers eigenlijk beter zijn. Het is fijn voor een trainer die net begint dat hij met meerdere omzettingen het om weet te draaien", vervolgt de Deense analist. "Daardoor kregen ze veel meer druk op RKC en kwam RKC er nog maar mondjesmaat uit."
Arnold Bruggink denkt dat de zege van Ajax uiteindelijk terecht is. "Hij (Heitinga, red.) heeft eigenlijk hetzelfde gedaan als wat RKC deed: hij ging met twee spitsen spelen en dan kun je beter druk zetten." Tot slot is de analist nog complimenteus over een invaller. "Bassey verdedigde uitstekend met zijn snelheid en ruimte in zijn rug."









