Van Nistelrooij verklaart wissels op het middenveld: 'Moeten die lijn doortrekken'

Van Nistelrooij verklaart wissels op het middenveld: 'Moeten die lijn doortrekken'
Praat mee!

Ruud van Nistelrooij hoopt de vorm waarin zijn ploeg momenteel verkeert vast te houden in aanloop naar het duel met FC Groningen. De trainer van PSV geeft in gesprek met de clubmedia ook uitleg over zijn wisselende keuzes op het middenveld.

PSV kent een lastige hervatting van de competitie. De Eindhovenaren lieten al meermaals punten liggen, maar de laatste wedstrijden werden met een positief gevoel afgesloten. Van Nistelrooij hoopt die lijn door te zetten tegen Groningen. "In zijn algemeenheid na de winterstop is het thuis top. Van Vitesse en Go Ahead gewonnen, Emmen gewonnen voor de beker en Feyenoord duurde helaas net te lang. Daar speelde je gewoon een degelijke pot en die lijn willen we doortrekken. Het spel van de eerste helft vanuit onze intensiteit."

De trainer van de Eindhovenaren geeft aan tegen Groningen het spel te willen dicteren en van daaruit te scoren. "We willen de bal hebben en de tegenstander terug dwingen. Dat je buitenspelers in de één-op-één krijgt en met voorzetten gevaarlijk kan worden. De tegenstander hoog onder druk houden. We zullen het zien wat de tegenstander doet en wat de wedstrijd vraagt. We moeten scherp zijn."

Van Nistelrooij schuift regelmatig met zijn spelers op het middenveld. Volgens de voormalig prof liggen de keuzes op zijn middenveld aan een combinatie tussen de tegenstander en tactische opties. "Het ligt ook aan de buitenspelers of je die wel of niet tot je beschikking hebt. Wat heeft de wedstrijd nodig daarin. Vorm, hoe er getraind wordt. Dat speelt allemaal mee en daar hebben we opties. Daarmee kunnen we variëren. Jongens starten, maar ook jongens die van de bank kunnen komen en een wedstrijd open kunnen breken of te beslissen. Dat maakt je als team heel sterk. Daar moeten we zeker gebruik van maken."