Stevens ziet uitdaging voor trainers van top-3: 'Dit jaar is het tóch anders'

Huub Stevens verwacht dat de dubbele programma's bij de Nederlandse topploegen over een aantal weken hun tol gaan eisen. De voormalig oefenmeester van onder meer PSV en Schalke 04 weet dat het voor de trainers lastig is om de spelers op de juiste momenten rust te geven.
"Die dubbele programma’s zijn op zich niks nieuws natuurlijk. Maar dit jaar is het tóch anders", zegt Stevens in gesprek met het Algemeen Dagblad. "Ze komen nu in een seizoen, waarin al een WK is gespeeld. Normaal werkt de voetbalwereld toe naar een groot toernooi in de zomer. Nu is hét evenement waar alles om draait in feite al geweest."
De voormalig oefenmeester van onder meer PSV en Schalke 04 stelt dat trainers hun spelers opbouwen naar een punt dat iedereen topfit is in maart. "Klaar om te pieken in de fase dat de prijzen worden verdeeld. Maar nu zijn er spelers die al hebben moeten pieken in november en december in Qatar."
"Bij Ajax was bijna de hele basisploeg bij het WK", vervolgt Stevens. "De kunst wordt om die WK-gangers nog een tweede keer naar een piek te begeleiden. Vergis je niet: iedere speler beleeft zo’n WK verschillend. Ze zijn ook allemaal verschillend teruggekomen bij de club. Fysiek, maar óók mentaal. Het is onbekend terrein wat nu gaat komen. Een winter-WK heeft nog niemand in het topvoetbal meegemaakt. Daarom ben ik heel benieuwd."
Stevens verwacht niet dat veel spelers gespaard zullen worden in de komende weken. Als Feyenoord FC Barcelona treft in de Europa League wordt het bijvoorbeeld een lastige uitdaging voor trainer Arne Slot. "Kökcü wil zo’n wedstrijd tegen Barcelona per se spelen. En ook voor trainers is dat de uitdaging: je wil zelf óók zien hoe jouw beste elftal zich verhoudt tot Barcelona. Sowieso is er geen speler die zelf zegt: trainer, laat mij maar even op het bankie als we Europees spelen."









