Van der Sar steekt hand in eigen boezem bij Ajax: 'Ik ben vrij kritisch op mezelf'

Van der Sar steekt hand in eigen boezem bij Ajax: 'Ik ben vrij kritisch op mezelf'
Update: 6 februari 2023 om 23:54
Praat mee!

Edwin van der Sar is de beroerdste niet en geeft toe dat hij het afgelopen jaar bij Ajax dingen beter had kunnen doe. De algemeen directeur erkent het soms zwaar te hebben bij de Amsterdammers.

"Het is enorm zwaar", aldus Van der Sar bij Rondo van Ziggo Sport. "Je hebt met aspecten te maken gekregen waarvan je nooit had verwacht dat je ermee zou moeten dealen. Het is geen voldoende. Ik ben vrij kritisch op mezelf op een aantal vlakken, waarop ik het beter had moeten doen. Dat had je als voetballer ook. Het meest leer je van jaren dat je geen kampioen wordt of aankopen die niet functioneren."

Van der Sar heeft als algemeen directeur altijd rekening te houden met de media. "Wat stoort, is dat je één uitspraak doet en al weet wat op alle knip-en-plak-sites de kop gaat worden. Ik vind dat een hoop dingen gepolariseerd worden en tegenover elkaar worden gezet. Dat zal aantrekkelijk zijn voor de kijkcijfers en de clicks. We leven in deze wereld en dat weten we."

'Lek niet boven'

Ook over zijn media-optredens krijgt de oud-doelman veel kritiek. "Het is niet mijn hobby om aan tafel te zitten", aldus Van der Sar. "De persconferentie had ik op een andere manier moeten insteken. Ik had zelf mijn eigen verhaal moeten doen. Ik heb hem teruggekeken en bepaalde zaken kun je anders aanpakken. De allerbelangrijkste barometer vind ik mijn collega-directieleden, de RvC, het personeel waarmee je werkt en de fans."

John Heitinga maakt het seizoen af als trainer bij Ajax. Van der Sar hoopt dat de rust terugkeert. "Op het moment dat het mooi weer is en het gaat shit, heb je dan zin om naar je werk te rijden?", aldus de algemeen directeur. "Er zijn bepaalde gradaties. Op het moment dat je twee keer wint, is niet het lek boven, maar het geeft de wereld een ander kleurtje. Heb je het afgelopen jaar altijd met plezier naar het werk gereden? Absoluut niet."