'Ergernis overheerst bij Ajax: de club is overgeleverd aan de waan van de dag'

Binnen de clubleiding van Ajax is het een rommel, constateert Voetbal International in een analyse. Volgens hoofdredacteur Freek Jansen is het niet uitgesloten dat de chaos nog langere tijd aanhoudt in Amsterdam.
Het vertrek van Overmars een klein jaar geleden, geldt volgens de journalist als startschot van de chaos bij Ajax. Binnen alle geledingen van de club zou er onvrede zijn over allerlei zaken: van de manier waarop er intern gecommuniceerd wordt, hoe informatie naar buiten wordt gebracht, maar ook hoe verantwoordelijkheid wordt afgeschoven.
Het gesteggel rondom Lucas Ocampos is illustratief. De Argentijn zou eerst definitief naar Ajax komen, vervolgens ging de rvc voor de transfer liggen, waarna hij alsnog op huurbasis naar de Johan Cruijff ArenA kwam. Na slechts 114 minuten is de peperdure Ocampos inmiddels alweer vertrokken.
'De casus is symbolisch voor het seizoen en de staat van Ajax. Er is geen vaste technische lijn zichtbaar, van een duidelijke voetbalkoers is geen sprake.' De belangrijkste redenen voor de wanorde in de club zou het vertrek van Erik ten Hag en Marc Overmars zijn. 'Het glorieuze tijdperk van Ajax was op voetbalvlak vooral de verdienste van hen. Een twee-eenheid, dat hecht opereerde, maar ook niet schuwde om tegen elkaar in te gaan.'
Jansen concludeert dat Ajax is overgelaten aan 'de waan van de dag', omdat de formele opvolger van Overmars er nog altijd niet is. Edwin van der Sar moet het ontgelden. 'Hij zette in op een constructie met Hamstra en Huntelaar, maar lijkt daarin nu zo vastgelopen dat van een gezonde en logische werkverdeling nauwelijks meer sprake is.'









