Clubiconen bezorgd over FC Groningen: 'Kijk er met pijn in mijn hart naar'

FC Groningen verkeert in zwaar weer en kan voor het eerst sinds 1998 uit de Eredivisie degraderen. Clubiconen Jan van Dijk en Joop Gall maken zich zorgen en hopen dat de club zich nog uit de gevarenzone weet te voetballen.
Groningen zit midden in een desastreus seizoen en staat laatste in de Eredivisie. De laatste vijf wedstrijden gingen allemaal verloren. Van Dijk speelde meer dan 500 wedstrijden voor De Trots van het Noorden en wordt ook wel 'Mister FC Groningen' genoemd. "Met pijn in m’n hart kijk ik hiernaar", stelt Van Dijk in De Telegraaf over het seizoen van zijn club. "Je moet mentaliteit kweken en dat doe je op trainingen. Honderd procent is niet meer genoeg, je moet nu door elk pijntje, nee, door alles heen. Er moet een over-mijn-lijk-mentaliteit gaan heersen, maar dat zeg ik omdat ik zelf zo ben, hè. Dat is mijn karakter en daarom doet dit zo’n pijn. Dat is een generatieverschil, honderd procent waar."
Technisch directeur Mark-Jan Fledderus krijgt een lading aan kritiek over zich heen, maar dat vindt Van Dijk te makkelijk. "Teleurgestelde mensen zoeken altijd een zondebok. Het allermakkelijkste is altijd de trainer, die is altijd de jan lul. Nu is Wormuth weg en dan zegt men: ja, die nieuwe trainer kan er niets aan doen, hij heeft dezelfde selectie. Dat is automatisch een aanval op degene die deze bij elkaar gebracht heeft. Ik gun dat niemand, maar het is de logische manier van denken van mensen."
Gall, voorheen actief als speler en trainer bij de club, hoopt dat Groningen zich weet te herpakken. "Dit doet zeer, ik loop sinds m’n derde al rond bij de club. Ik heb hoogte- en dieptepunten meegemaakt en dat is inherent als je niet zoals de topclubs regelmatig succesvol bent. Jammer dat ze weer in een situatie terechtkomen waarin het link wordt, want die vrees is er absoluut. Als je nu pas 12 punten hebt, dan krijg je de kwaliteiten er dus nog niet maximaal uit."









