Heitinga: 'Zei eerst 'nee', maar toen kwam dat beschamende gelijkspel'

John Heitinga heeft zijn vuurdoop overleefd als interim-trainer van Ajax, maar weet nog niet of hij als hoofdtrainer op de bank zal zitten tegen SC Cambuur. De Amsterdammers wonnen met 1-4 van Excelsior en staan zondag tegenover de ploeg uit Leeuwarden.
Heitinga geldt als tussenpaus bij Ajax, al is het niet duidelijk hoe lang de 87-voudig international aanblijft als eindverantwoordelijke van de ploeg. "Ik zit zondag bij Cambuur op de bank, maar of dat als hoofdcoach is, weet ik nog niet. Ik blijf sowieso bij het eerste, maar het is aan de club welke keuze ze maken", laat Heitinga weten, opgetekend door De Telegraaf. "Ik ben Ajacied, de club heeft me gevraagd om te helpen. Dat zie ik als een compliment. En uiteraard sta ik er dan."
De voormalig verdediger van Ajax had aanvankelijk geen trek in een rol als assistent van Alfred Schreuder. De zaken veranderden de afgelopen week echter snel. "In eerste instantie zei ik 'nee'. Vanaf zaterdag zou ik Alfred alsnog gaan assisteren. Maar een paar uur later zag de wereld er heel anders uit. Ik had met Gerry Hamstra, Klaas-Jan Huntelaar en Edwin van der Sar afgesproken dat ik pas zaterdag aan de staf van het eerste zou worden toegevoegd, omdat ik me op Jong Ajax wilde richten. Nu moest ik me vrijdagochtend melden", besluit Heitinga.









