Van Hanegem hekelt arbitrage: 'Vond Lindhout niet eens de slechtste dit weekend'

Van Hanegem niet te spreken over arbitrage
Update: 30 januari 2023 om 07:21
Praat mee!

Willem van Hanegem vond het niveau van de arbitrage in de Eredivisie het afgelopen weekend beneden peil. De Kromme zag dat Allard Lindhout Feyenoord een strafschop ontnam in het topduel met FC Twente, maar zag in andere wedstrijden grotere arbitrale dwalingen. 

Van Hanegem begint zijn column in het Algemeen Dagblad met de complimenten voor Feyenoord, die op bezoek bij Twente een goede wedstrijd op de mat neerlegden. 'De eindstreep in de eredivisie is nog lang niet in zicht, maar je voelt wel dat dit héél belangrijke weken zijn voor de vijf clubs die strijden om de landstitel. Los van de resultaten vond ik Feyenoord toch de beste indruk maken. Ze speelden in Enschede bij vlagen goed en dat is niet makkelijk tegen dit FC Twente.'

De oud-voetballer kan zich moeilijk neerleggen bij het besluit van Lindhout. Robin Pröpper maakte hands in het strafschopgebied, volgens de scheidsrechter kwam dat door een duwfout. 'Feyenoord had daar een penalty moeten krijgen, zelfs Twente-trainer Ron Jans had dat normaal gevonden, zei hij na afloop. En 1-1 of 1-2, het is nogal een verschil hè. Het vergroot de druk op de scheidsrechter voor Feyenoord-PSV, komende zondag in Rotterdam. Dat zal Danny Makkelie wel worden, lijkt mij.'

Van Hanegem hoopt dat de titelstrijd niet wordt beïnvloed door dergelijke beslissingen van de arbitrage. 'In de strijd om de titel kan elk besluit als beslissend aanvoelen en dit negeren van hands door Lindhout zal hebben aangevoeld als benadelen. In Zeist moeten ze dat niet tweemaal achter elkaar in een topwedstrijd willen, lijkt mij. Makkelie zal er echt moeten staan.'

Toch vond Van Hanegem een andere scheidsrechter een slechtere beurt maken. 'De man die Excelsior-Ajax floot, daarvan moest ik de naam zelfs even opzoeken. Ingmar Oostrom was het. Die had mazzel dat de spelers van Excelsior alles maar lieten gebeuren, ze leken de vele beslissingen in hun nadeel eigenlijk wel best te vinden. Excelsior geloofde niet in een overwinning en dat zegt iets', besluit De Kromme.