Van der Gijp: 'Als ik Ajax was, zou ik als de brandweer gaan bellen naar clubs'

René van der Gijp is erg kritisch op het 'wanbeleid' bij Ajax. De analist is van mening dat de aankopen van Ajax het elftal niet direct beter hebben gemaakt.
"Tsjongejonge, wat zullen ze daar ontevreden zijn," constateert Van der Gijp aan tafel bij Vandaag Inside. "Twee jaar geleden dachten wij: dat wordt het Bayern München van Nederland. Die zijn totaal onaantastbaar, die kas loopt helemaal over. Ik had werkelijk gedacht dat Ajax de komende tien jaar, met die bankrekening, heer en meester zou zijn. Zo zie je maar dat je met een beetje wanbeleid het gewoon in een jaar tijd naar de kloten kan helpen. In een jaar tijd vergal je het, echt bizar."
Ajax haalde afgelopen zomer voor een recordbedrag spelers naar Amsterdam. Van der Gijp is allesbehalve te spreken over Calvin Bassey, waar Ajax 23 miljoen euro voor betaalde aan Rangers FC. "Als ik Ajax was, zou ik als de brandweer gaan bellen naar clubs die destijds nog meer geïnteresseerd waren in hem", zegt de analist. "Southampton toentertijd, Leeds United. Dan zou ik zeggen: voor 12,5 miljoen mag je hem hebben, en voor 10 ook."
Bassey is niet de enige speler waar Van der Gijp zijn twijfels bij heeft. "Die keeper (Rulli, red.) is ook geen toppertje, en die rechtsback (Sánchez, red.) joh... Als je toch zo'n opleiding hebt als Ajax, ga je toch geen achterhoede-spelers halen. Of je moet ze bij Fortuna weg kunnen halen, zoals Schuurs, maar Sánchez is een rechtsback van niks, man! Als je dat niet in je jeugdopleiding hebt lopen..."









