Petrovic kritisch op aanpak Van Gaal: 'Het WK was eigenlijk een grote deceptie'

Petrovic kritisch op aanpak Van Gaal
1Reacties

Zeljko Petrovic is kritisch op de prestaties van Louis van Gaal als bondscoach van het Nederlands elftal. De Montenegrijn zag dat het imago van Oranje besmeurd is op het WK in Qatar.

Petrovic zag hoe Van Gaal de typische Nederlandse manier van voetballen overboord gooide, zonder resultaat. "Dat mag je alleen doen als je er zeker van bent dat het resultaat oplevert", vertelt Petrovic in gesprek met De Telegraaf. "Je moet dan minimaal, zoals in Brazilië, de halve finale halen. Oranje heeft nu zwaar teleurgesteld. De gevolgen zijn groot. Er werken toch al minder Nederlandse trainers over de grens. De interesse zal door dit WK alleen nog maar minder worden."

"Van Gaal had er de beschikking over een goede selectie met veel spelers van topclubs. Hij had prima het 4-3-3 systeem kunnen spelen", vervolgt de oud-trainer van onder meer ADO Den Haag en Willem II. "Maar Van Gaal zag in de aanpak met drie centrale verdedigers de grootste kans om wereldkampioen te worden. Het gevolg is dat een paar spelers niet heeft gevlamd, onder wie Frenkie de Jong. Diens WK was zeker niet sprankelend. Het was eigenlijk een grote deceptie."