Kranten zien pijnlijke avond Oranje tegen Algerije: 'Doet Oranjekoorts geen goed'

Het Nederlands elftal heeft zich woensdagavond in de oefeninterland tegen Algerije geblameerd. Door een nipte 0-1 nederlaag liep de uitzwaaiwedstrijd voorafgaand aan het WK uit op een fiasco. VoetbalNieuws licht de reacties van de Nederlandse kranten voor je uit.
Het Algemeen Dagblad oordeelde dat het Nederlands elftal een totaal onnodige nederlaag opliep tegen Algerije. ‘Feyenoorder Hadj Moussa bezorgt Oranje op weg naar WK pijnlijke avond in de Kuip. Door een late treffer stapt het Nederlands elftal met een klein katertje in het vliegtuig naar de Verenigde Staten. Het zal de Oranjekoorts weinig goed doen.’ Beleefd werd het Nederlands elftal bedankt door het thuispubliek, maar van een feeststemming was geen enkele sprake.’
Oranje toonde in de oefeninterland dat het meer in huis heeft dan de uitslag doet vermoeden, maar het gebrek aan scherpte in de afronding brak de ploeg op. ‘Nederland liet op het drijfnatte veld wel degelijk zien dat het aanzienlijk meer kwaliteit heeft dan een modale WK-deelnemer zoals Algerije, maar de uitslag staat lelijk, zo kort voor het WK. Oranje had voor rust allang moeten scoren, maar liet dat na’, schreef het AD.
Ook De Telegraaf zag dat het Nederlands elftal zichzelf tekort deed. ‘Hoewel Algerije het verbaasde Oranje de eerste twee minuten afblufte, was een 4-1 tussenstand na een kwart wedstrijd niet raar geweest. Al kwam dat niet door briljant spel van Nederland, dat dankzij de snelheid voorin wél dreigend was, maar vooral door de vele fouten van Algerije. Maar Hadj Moussa zette het duel met een prachtige treffer op zijn kop, daarom stapt het Nederlands elftal met het schaamrood op de kaken in het vliegtuig. Maar gelukkig wel fysiek ongeschonden.’
De Volkskrant merkte op dat de uitzwaaiwedstrijd letterlijk en figuurlijk in het water viel . ‘Het scenario van het gezellig uitzwaaien van Oranje voor het vertrek naar het WK verdween naar de prullenbak, want alleen de tegenstander had reden tot feest. Kansen benutten. Vooral dat basale aspect van het voetbal moet aanmerkelijk beter bij Oranje. Het Nederlands elftal liet voor rust een behoorlijke indruk achter voor het vertrek naar New York. Een doelpunt of twee had het optreden cachet gegeven.’
Wieffer dissonant
Het AD zag dat Mats Wieffer tijdens zijn rentree in na één jaar afwezigheid in Oranje door het ijs zakte. ‘Een wat ongelukkige dissonant aan Nederlandse zijde was toch wel rechtsback Mats Wieffer. De voetballer uit Borne kreeg een basisplaats door het ontbreken van Denzel Dumfries, en Jurriën Timber, maar Wieffer leed zeker voor rust te vaak balverlies. De speler van Brighton & Hove Albion toonde zich daarmee geen serieuze kandidaat voor de basis.’
Ook De Telegraaf oordeelde dat het gemis van Denzel Dumfries groot was. ‘Zonder tegen Algerije te spelen, werd de geschorste Dumfries nóg een stukje beter. De door Real Madrid begeerde routinier, die op de dag van de uitzwaaiwedstrijd door de Koninklijke medisch werd gekeurd, blijkt zowel verdedigend als aanvallend een onmisbare schakel. Al had Nederland ook bij afwezigheid van Dumfries en met de pover spelende Mats Wieffer als zijn vervanger binnen twintig minuten ruim afstand moeten nemen.’
Summerville maakt indruk, twijfels over Malen en Depay
Het interlanddebuut van West Ham United-aanvaller Crysencio Summerville viel in de smaak bij verschillende Nederlandse media. Het AD stelde dat Summerville zich gelijk liet zien. ‘Het debuut van Summerville sprong duidelijk het meest in het oog. Hij begon als rechtsbuiten, de positie die al zo lang een hoofdpijndossier vormt bij het Nederlands elftal. Hij deed lang niet alles goed, maar was wel voortdurend bedrijvig en - met zijn flitsende startsnelheid - regelmatig dreigend op de rechtervleugel. Summerville had voor rust wel drie assists kunnen hebben.’
De keuze van Ronald Koeman in de voorhoede met Donyell Malen als spits ten koste van topscorer aller tijden Memphis Depay viel op volgens het AD. Gezien de topvorm van Malen was dat verre van onlogisch, maar het is geen geheim dat Koeman in Depay nog altijd een sleutelspeler ziet bij dit Oranje.’
De Volkskrant was kritisch na de invalbeurt van Depay, waarin de Oranje-topscorer een slechte indruk achterliet. ‘Mocht Depay snel aan fitheid winnen, dan zou hij in de spits kunnen verschijnen, en Malen op rechts. Vooralsnog maakte invaller Depay een sjokkende indruk, met een paar keer gevaarlijk balverlies.’
Ook Malen kon op kritiek rekenen van De Volkskrant. ‘Binnen een half jaar bijna in de adel verheven in Rome na een ongekende reeks doelpunten, had best een keer of drie kunnen scoren tegen de Algerijnen. Hij oogde gretig, snel en behendig soms, maar alleen dat scoren lukte niet.’









