Summerville blikt terug op WK-doel: 'Ik wilde hier koste wat kost bij zijn'

Crysencio Summerville heeft zijn eerste dagen bij Oranje met een goed gevoel beleefd. De aanvaller van West Ham United onthulde in gesprek met het Algemeen Dagblad dat hij al aan het begin van het seizoen deelname aan het WK 2026 als persoonlijk doel had opgeschreven.
Voor Summerville komt daarmee een ambitie uit. De 24-jarige vleugelaanvaller moest in maart nog afhaken vanwege een blessure, maar behoort nu wel tot de selectie van Ronald Koeman. "Aan het begin van dit seizoen heb ik op mijn bord geschreven dat ik het WK wilde spelen", vertelde hij aan het Algemeen Dagblad. "Ik streef daarnaar en ben gewoon blij dat ik nu bij de selectie zit."
Dat 'bord' blijkt een notitie op zijn telefoon te zijn. "Voor elk seizoen schrijf ik op wat ik wil bereiken en daar werk ik hard voor. Daar kijk ik ook vaak naar", aldus Summerville.
Tegenover het Algemeen Dagblad ging de aanvaller ook in op zijn seizoen bij West Ham United. De Londenaren degradeerden uit de Premier League, een teleurstelling die volgens Summerville hard aankwam. "Dat was zwaar, voor de club en voor de spelers. Zo'n mooie en grote club hoort niet thuis in het Championship. Maar ik ben nu bij Oranje en wil me hier laten zien."
Summerville maakt voor het eerst deel uit van de WK-selectie van het Nederlands elftal. Daarbij wil hij profiteren van de ervaring van spelers als Virgil van Dijk, Memphis Depay en Frenkie de Jong. Tegelijkertijd straalt hij vertrouwen uit. "Ik speel elke week in de Premier League, daar lopen ook de beste spelers ter wereld rond. Ik ben confident."
Ook over zijn rol binnen de selectie is Summerville duidelijk. In gesprek met de krant geeft hij aan dat een plek op de rechterflank voor hem geen enkel probleem vormt. "Ik kan op alle posities voorin uit de voeten. Voor mij is het geen probleem om op rechts te spelen. Ik ben ready voor elke positie."









