Dit is waarom Barcelona plots weer financiële ruimte heeft voor toptransfers

FC Barcelona lijkt deze zomer weer volop toe te slaan op de transfermarkt. Na jaren van financiële problemen en registratieperikelen heeft de Spaanse topclub opnieuw ruimte om grote aankopen te doen. VoetbalNieuws legt uit hoe dat mogelijk is.
Met Anthony Gordon heeft Barcelona zijn eerste zomeraanwinst al binnen. De Engelsman kost naar verluidt zeventig miljoen euro exclusief bonussen, terwijl ook Bernardo Silva en Julián Álvarez nadrukkelijk op de radar staan. Dat roept vragen op, want de Catalanen moesten de afgelopen jaren juist alle zeilen bijzetten om nieuwe spelers in te schrijven.
Volgens SPORT zit het verschil in de financiële regels van La Liga. Barcelona keert terug naar de zogeheten 1-op-1-regel. Daardoor mag de club iedere verdiende of bespaarde euro volledig herinvesteren. Eerder moest Barcelona onder strengere beperkingen opereren, waardoor slechts een deel van de beschikbare middelen kon worden gebruikt.
De verbeterde situatie komt door stijgende inkomsten. Barcelona verwacht dit seizoen winst te maken, ontvangt nog geld uit eerdere commerciële deals en profiteert van de terugkeer naar het vernieuwde Spotify Camp Nou. Daardoor ontstaat er weer voldoende salarisruimte om nieuwe spelers te registreren.
Volgens SPORT wil Barcelona daar direct gebruik van maken. De clubleiding ziet deze zomer als hét moment om een selectie samen te stellen die meerdere jaren mee kan, mede omdat nieuwe werkzaamheden aan Camp Nou in 2027 mogelijk opnieuw invloed krijgen op de financiële speelruimte.









