'Onderzoek naar F-side: grip van Ajax op harde kern is beperkt'

AT5 heeft onderzoek gedaan naar de macht van de F-side, de harde kern van Ajax, binnen de club. Uit onderzoek blijkt dat onder meer vuurwerk ondanks controle toch het stadion binnenkomt. Ook zouden bestuurders van de club bedreigd worden.
De lokale nieuwszender AT5 sprak in het kader van het onderzoek stewards, oud-bestuurders, F-siders, deskundigen en de voltallige driehoek. Afgelopen seizoen ging het mis in de thuiswedstrijd tegen FC Groningen. De F-Side eert dan een overleden supporter met een zee aan vuurwerk. Later blijkt dat er ongeveer 150 fans met dozen vol vuurwerk via een nooddeur het stadion zijn binnengekomen.
AT5 sprak met verschillende stewards. Uit gesprekken met deze stewards blijkt dat bij de F-side zelden gecontroleerd wordt. "Collega’s zijn bij sommige ingangen meer aan het aaien over kleding in plaats van het echt grondig fouilleren van mensen", laat een steward weten.
De beveiligers vertellen dat er soms ook vooraf al vuurwerk in het stadion wordt neergelegd. 'Ook zouden schoonmakers soms spullen neerleggen. Om dat tegen te gaan, zet Ajax bij sommige wedstrijden speurhonden in die het stadion vooraf controleren op vuurwerk. Toch worden deze niet elke wedstrijd ingezet', zo valt te lezen.
Tijdens de wedstrijd tegen Groningen werden de beveiligers met geweld opzij geduwd. De Amsterdamse burgemeester Halsema noemt de situatie zorgwekkend. "Het kan niet zo zijn dat stewards denken: daar bemoeien we ons niet mee, want dan wijk je eigenlijk voor geweld of de dreiging met geweld", vertelt ze.
Volgens de lokale driehoek is vooral de nieuwe generatie fans lastig in beeld te krijgen. Waar de harde kern vroeger uit een hechte groep bestond, bestaat de F-side tegenwoordig uit meerdere groepen met eigen leiders. "Zo’n grote groep is een veelkoppig monster", aldus oud-teammanager van Ajax David Endt. 'Het laat zien dat de grip op de harde kern slechts beperkt is', besluit AT5.









