Engelse pers kritisch op Tottenham ondanks handhaving: 'Volledig ingestort'

Engelse pers kritisch op Tottenham ondanks handhaving: 'Volledig ingestort'
Praat mee!

Tottenham Hotspur heeft op de slotdag van de Premier League degradatie ternauwernood weten af te wenden. Door een benauwde 1-0 overwinning op Everton bleef Spurs nét boven de streep, terwijl West Ham degradeerde. In de Engelse ochtendkranten overheerst echter geen trots of opluchting, maar vooral schaamte, woede en verbazing.

Engelse media spreken van 'beschamende' handhaving Tottenham

BBC zag Tottenham 'vernedering voorkomen', maar benadrukte direct dat de opluchting van korte duur zal zijn. 'Voor nu zijn Spurs gered van een dag des oordeels. Maar niet voor lang, want de tijdelijke euforie van de fans zal snel veranderen in woede', schrijft het medium. Vooral het beeld van juichende supporters die "We Are Staying Up" zongen, maakte indruk op de Engelse media. 'Het geluid van die woorden zou door de hele club moeten galmen', aldus BBC.

Ook de Daily Mirror spaarde Tottenham niet. 'Niemand zou deze dag moeten herinneren als iets anders dan het laagste en meest beschamende moment van Tottenham in het Premier League-tijdperk', klinkt het vernietigend. De krant stelt dat het vieren van handhaving volledig haaks staat op waar de club ooit voor stond. 'Toen "Glory, Glory Tottenham Hotspur" door het stadion galmde, liet dat vooral zien hoe ver deze club is afgedwaald.'

Gary Neville haalt vernietigend uit: 'Pathetic Spurs'

Bij Sky Sports trok Gary Neville fel van leer tegen Tottenham. "Is het te ver om te zeggen dat ze pathetisch zijn geweest? Dat ze zich zouden moeten schamen? Waarschijnlijk niet", stelde de analist snoeihard.

Volgens Neville is Tottenham al jaren aan het afglijden, maar is dit seizoen 'een compleet nieuw dieptepunt'. "Dit is een club met enorme traditie, maar dit is een ander niveau van onderpresteren." De voormalig verdediger van Manchester United noemde de selectie bovendien 'slap, zwak en kwetsbaar'. "De autopsie moet nu echt beginnen."

Ook richting de clubleiding was Neville vernietigend. "Er moet een gigantische reset plaatsvinden. Het bestuur heeft geloofwaardigheid verloren." Daarbij wees hij specifiek naar de trainerssoap van dit seizoen. "De aanstelling van Igor Tudor voelde vanaf dag één verkeerd."

Britse kranten wijzen naar chaos en wanbeleid bij Tottenham

De Engelse media zijn opvallend eensgezind over de oorzaak van het rampscenario: bestuurlijke chaos. BBC noemt het seizoen het gevolg van 'slechte beslissingen op én naast het veld', terwijl de Daily Mail schrijft dat Tottenham 'een club vol gif en persoonlijke agenda’s' is geworden.

'Het is een aanklacht tegen hoe deze club geleid wordt dat handhaving pas op de laatste speeldag veilig werd gesteld', aldus Daily Mail. Het medium noemt Spurs zelfs 'een chaos met nauwelijks verzachtende omstandigheden'.

Ook de trainerswisselingen worden breed uitgemeten. Thomas Frank hield het slechts acht maanden vol, Igor Tudor vertrok alweer na 44 dagen en uiteindelijk moest Roberto De Zerbi als redder in nood binnenkomen. BBC zag dat De Zerbi 'evenveel psycholoog als trainer moest zijn' om Spurs overeind te houden.

Engelse pers ziet woede richting ENIC en clubleiding groeien

Tijdens én na de wedstrijd waren protesten tegen eigenaar ENIC nadrukkelijk zichtbaar. BBC zag hoe supporters een enorm spandoek ontvouwden met de tekst: "Promised Success. Delivering Failure. ENIC out."

Volgens de Engelse media wordt de status van Tottenham daardoor alleen maar pijnlijker. Daily Mirror schrijft: 'Zes jaar geleden droomde Tottenham nog van de Europese Super League. Nu overleven ze op het nippertje in de Premier League.'

Ook Daily Mail wijst naar het contrast met aartsrivaal Arsenal, dat tegelijkertijd de landstitel vierde. 'Arsenal groeit jaar na jaar onder Mikel Arteta, terwijl Spurs volledig zijn ingestort.'

De Zerbi krijgt lof, maar Spurs wacht een pijnlijke zomer

Tussen alle kritiek door krijgt Roberto De Zerbi wel krediet voor het voorkomen van degradatie. BBC noemt zijn aanstelling 'de enige beslissing die Tottenham dit seizoen goed heeft genomen'. Toch waarschuwen de media dat de Italiaan voor een gigantische klus staat.

Volgens Sky Sports weet De Zerbi inmiddels precies welke spelers niet meer bij Tottenham passen. 'De bulldozer moet door die kleedkamer', aldus Neville. Daarmee is de conclusie van de Engelse pers hard maar duidelijk: Tottenham mag dan gered zijn, de club verkeert nog altijd in diepe crisis.