Kranten zien twee gezichten bij Ajax: 'Een doekje voor het bloeden'

Kranten zien twee gezichten bij Ajax: 'Een doekje voor het bloeden'
Praat mee!

Ajax heeft het rampzalige seizoen zondag toch afgesloten met een Europees ticket. De Amsterdammers wonnen de finale van de play-offs tegen FC Utrecht na strafschoppen, maar in de ochtendkranten overheerst vooral opluchting in plaats van trots. De media spreken van een "doekje voor het bloeden", een 'lichtpuntje' en een pijnlijk seizoen dat ternauwernood nog iets van glans kreeg.

'Ajax sluit rampjaar af met slechts een lichtpuntje'

De Telegraaf spreekt van een seizoen 'vol tegenslag en teleurstellingen' dat Ajax uiteindelijk 'met een lichtpuntje' heeft afgesloten. Het medium benadrukt vooral dat de Amsterdammers ternauwernood een historisch dieptepunt ontliepen. 'Ajax heeft voorkomen dat de club voor het eerst sinds 1990/1991 niet actief zou zijn in Europa', schrijft de krant.

Daarmee legt De Telegraaf de nadruk niet op de prijs of het succes van de play-offs, maar vooral op de schadebeperking. De krant noemt deelname aan de play-offs zelfs eerder een 'enorme deceptie' dan een kans. Ajax had er volgens het medium 'alles aan gedaan om het seizoenstoetje te vermijden'.

'Opluchting overheerst, schaamte blijft hangen'

Bij het Algemeen Dagblad viel vooral het merkwaardige sentiment na afloop op. Het medium zag een Ajax dat nauwelijks wist hoe het de overwinning moest vieren. 'Met de goede afloop van het rampjaar was de schaamte niet verdwenen. Wel was de opluchting gigantisch', schrijft het AD.

De krant schetst een opvallend beeld na de beslissende penaltyserie. 'Dat leidde tot het merkwaardige beeld dat de juichende doelman alleen gezelschap van Lucas Rosa kreeg', aldus het medium. Volgens het AD werden spelers en staf 'twee kanten op geslingerd': enerzijds was er blijdschap over Europees voetbal, anderzijds bleef het besef hangen van een mislukt seizoen waarin Ajax 'liefst twintig keer punten verspeelde in de Eredivisie'.

Ook de emoties achter de schermen vielen op. Het AD zag dat 'de tranen vloeiden' bij stafleden en spelers. Vooral de opluchting overheerste nadat Ajax alsnog een complete sportieve afgang wist te voorkomen.

'Conference League voelt als doekje voor het bloeden'

Ook de Volkskrant is hard in het oordeel over het seizoen van Ajax. De krant schrijft dat 'voor felicitaties weinig aanleiding' is, ondanks het behaalde Europese ticket. Volgens het medium voelde de overwinning vooral als een noodzakelijke reddingsboei.

'De zege van zondag was een doekje voor het bloeden', schrijft de Volkskrant, dat fijntjes opmerkt dat de Conference League 'ver beneden de beoogde stand van Ajax' ligt. De krant schetst bovendien hoe pijnlijk de situatie eigenlijk was: het stadion was al verhuurd voor andere evenementen, waardoor Ajax moest uitwijken naar Volendam.

Het medium zag zondagavond vooral een club die probeert opnieuw te beginnen. 'Ajax begint tussendoor weer eens opnieuw', concludeert de krant, verwijzend naar het zoveelste trainerswissel en de verwachte renovatie van de selectie.

'Zelfs het feestje voelde ongemakkelijk'

De ochtendkranten zijn opvallend eensgezind: de winst op FC Utrecht voelde niet als een triomf, maar als een noodzakelijke ontsnapping. de Volkskrant omschrijft het beeld van feestende supporters zelfs als wrang: 'Sommige supporters vierden het succes net zo intens als precies 31 jaar geleden, toen Ajax de Champions League won. Het zijn nu eenmaal totaal andere tijden.'

Ook het AD zag dat dubbele gevoel terug op de tribunes en op het veld. Waar supporters alsnog een feestje wilden bouwen, bleef bij spelers zichtbaar hangen hoe diep Ajax dit seizoen gezonken is.