Geelen haalt hard uit na rampjaar Ajax: 'Dit is gewoon een kloteseizoen'

Geelen haalt hard uit na rampjaar Ajax: 'Dit is gewoon een kloteseizoen'
Praat mee!

Menno Geelen heeft zich vlak voor de finale van de play-offs tussen Ajax en FC Utrecht hard uitgesproken over het seizoen van de Amsterdammers. De algemeen directeur noemt de huidige jaargang "een kloteseizoen" en baalt stevig van de vijfde plek in de Eredivisie.

Ajax speelt zondagmiddag in het Kras Stadion in Volendam om een ticket voor de voorronde van de Conference League. Volgens Geelen mag de club überhaupt nooit in deze situatie terechtkomen. "We moeten er eigenlijk voor zorgen dat Ajax sowieso nooit meer play-offs hoeft te spelen", zegt hij tegenover ESPN.

De bestuurder erkent dat het mislopen van Europees topvoetbal grote gevolgen heeft voor de uitstraling van de club. Ook financieel voelt Ajax de gevolgen van het feit dat het duel niet in de Johan Cruijff ArenA gespeeld wordt. Door eerder gemaakte afspraken met concertorganisaties was het stadion niet beschikbaar. "Maar vooral moeten wij ervoor zorgen dat we niet op een vijfde plek eindigen. Daar ligt natuurlijk de echte fout", aldus Geelen.

Toch sprak Geelen ook zijn waardering uit richting FC Volendam en de lokale autoriteiten. Ajax werd volgens hem 'extreem gastvrij' ontvangen, ondanks de teleurstelling van Volendam na de verloren play-offs tegen Willem II.

Daarnaast kijkt Ajax al nadrukkelijk vooruit naar de transferzomer. Geelen verwacht een drukke periode voor technisch directeur Jordi Cruijff en zijn staf. "We hebben daar groot vertrouwen in, dat we volgend jaar strijden om hele andere prijzen dan een finaleticket in de play-offs", besluit hij.