Financiële ramp voor West Ham United: dit kost degradatie uit de Premier League

Tottenham en West Ham vrezen: dit kost degradatie uit de Premier League
Update: 25 mei 2026 om 11:46
Praat mee!

West Ham United is gedegradeerd uit de Premier League. De Londense club eindigde na de laatste speelronde op de achttiende plaats en speelt volgend seizoen in het Championship. De financiële schade loopt daarbij fors op.

West Ham begon de slotdag met een achterstand op Tottenham Hotspur in de strijd tegen degradatie. Tottenham had aan een overwinning op Everton genoeg om handhaving veilig te stellen en slaagde daarin. Daardoor viel definitief het doek voor West Ham. Burnley en Wolverhampton Wanderers waren al eerder gedegradeerd.

De degradatie heeft grote gevolgen voor de begroting van de club uit Londen. Volgens voetbalfinance-expert Kieran Maguire kost een seizoen in het Championship ruim 115 miljoen euro. Vooral de inkomsten uit televisierechten nemen hard af. Clubs in de Premier League ontvangen jaarlijks meer dan 140 miljoen euro aan tv-gelden, terwijl dat bedrag op het tweede niveau fors lager ligt.

Daarnaast lopen inkomsten uit sponsordeals, hospitality en ticketverkoop terug. Dat maakt de klap extra groot voor West Ham, dat de afgelopen jaren flink investeerde in commerciële groei en de selectie.

Ook de salariskosten kunnen een probleem worden. Veel clubs nemen degradatieclausules op in contracten, maar West Ham stelde de selectie samen voor een langer verblijf in de Premier League.