Afscheid betekent geen vertrek: dit is de nieuwe rol van Guardiola bij Manchester City

Pep Guardiola vertrekt na dit seizoen als manager van Manchester City, maar verdwijnt niet uit beeld. De Spanjaard krijgt een nieuwe rol binnen de City Football Group, de organisatie achter City en meerdere clubs wereldwijd, Dat meldt Manchester City.
Guardiola gaat aan de slag als wereldwijd ambassadeur en technisch adviseur. Hij blijft betrokken bij projecten binnen de groep en geeft advies aan clubs in Europa, Azië en Noord-Amerika. Daarmee houdt de 55-jarige trainer invloed op de ontwikkeling van talent binnen het netwerk van City Football Group. De City Football Group bezit clubs als Girona, Palermo, New York City FC en Melbourne City. Guardiola kan in zijn nieuwe functie helpen bij scouting, opleiding en doorstroming van spelers richting Manchester City. Savinho geldt als een voorbeeld van die werkwijze. De Braziliaan kwam via een andere CFG-club uiteindelijk bij City terecht.
Volgens de berichtgeving sluit Guardiola een terugkeer als trainer niet uit. Een korte pauze lijkt eerst het plan. Daarna lonkt mogelijk een baan als bondscoach. Guardiola sprak eerder al zijn ambitie uit om ooit een nationaal elftal te leiden. Engeland, Italië en de Verenigde Staten worden genoemd als mogelijke bestemmingen.









