De Jong neemt alle zorgen weg richting het WK: 'De coach was erg voorzichtig met me'

De Jong neemt alle zorgen weg richting het WK: 'De coach was erg voorzichtig'
Praat mee!

Frenkie de Jong heeft alle twijfels over zijn fitheid weggenomen. De middenvelder van FC Barcelona stelt dat hij klaar is voor het WK met Oranje en dat de verhalen over voorzichtigheid niet kloppen.

De Jong miste recent de duels met Deportivo Alavés en Real Betis door griep. Daarvoor kampte hij met een hamstringblessure en een langer slepende enkelkwetsuur. Daardoor kreeg hij minder minuten in de cruciale fase van het seizoen, waaronder in de Champions League en El Clásico. In gesprek met SPORT maakt De Jong duidelijk dat hij nooit bewust risico’s vermeed met het oog op het WK. "Natuurlijk wil ik op het WK spelen, want dat is het belangrijkste voor een speler. Maar ik wilde ook alles doen om met Barça de Champions League en La Liga te winnen", aldus De Jong.

Volgens de controleur lag de oorzaak volledig bij zijn fysieke klachten. "Ik was geblesseerd. Ik had liever die Champions League-wedstrijd in de basis gespeeld, maar dat kon niet." Daarna koos trainer Hansi Flick voor een voorzichtige aanpak. De Jong benadrukt dat hij inmiddels volledig hersteld is. "Mijn hamstring is in orde. Ik had de laatste vier of vijf wedstrijden makkelijk kunnen spelen", zegt hij tegen SPORT. Ronald Koeman hoeft zich daardoor geen zorgen te maken richting het WK met Nederland.

Video