Arsenal kampioen: The Gunners pakken na 22 jaar de landstitel na misstap van City

Arsenal pakt na 22 jaar de landstitel na misstap City
Praat mee!

Arsenal is kampioen van Engeland. De ploeg van trainer Mikel Arteta pakt de felbegeerde Engelse landstitel zonder zelf in actie te komen. Concurrent Manchester City verspeelde dinsdagavond punten op bezoek bij AFC Bournemouth, waardoor de Londenaren met nog één speelronde te gaan niet meer in te halen zijn.

Het scenario leek vooraf simpel: Manchester City moest winnen van Bournemouth om de titeldroom levend te houden en de beslissing uit te stellen tot de allerlaatste speeldag. De ploeg van Pep Guardiola liep zich echter negentig minuten lang stuk op de defensie van Bournemouth. Het beslissende moment van de wedstrijd viel vlak voor rust. In de 38ste minuut schoot aanvaller Eli Junior Kroupi de thuisploeg op een 1-0 voorsprong. Manchester City zette in de tweede helft alles op alles en voerde de druk gigantisch op, maar de gelijkmaker van Erling Haaland viel veel te laat en dus eindigde het duel in 1-1.

Door de nederlaag blijft Manchester City steken op 77 punten met nog maar één wedstrijd te spelen. Arsenal, dat maandag zelf met 1-0 van Burnley won, staat nu onbereikbaar bovenaan met 82 punten. Voor Arsenal betekent het kampioenschap een gigantische ontlading en het einde van een lang trauma. De club wachtte al sinds het legendarische seizoen 2003/2004, toen de club onder leiding van Arsène Wenger als The Invincibles ongeslagen kampioen werd, op een nieuwe landstitel. Na jaren van bouwen en investeren werpt het project van Mikel Arteta definitief zijn vruchten af.