Groot nieuws uit Engeland: Southampton uit play-offs gezet na spionageschandaal

Southampton is officieel uit de Championship-play-offs gezet na het illegaal filmen van trainingen van tegenstanders. Dat heeft de EFL dinsdag bevestigd in een officieel statement.
De Engelse club gaf meerdere overtredingen toe rond het observeren van trainingen binnen 72 uur voor wedstrijden. Het ging daarbij om duels met Oxford United, Ipswich Town en Middlesbrough.
Als straf is Southampton direct uit de play-offs verwijderd. Middlesbrough neemt daardoor alsnog de plek in de finale over en speelt zaterdag op Wembley tegen Hull City voor promotie naar de Premier League. Daarnaast krijgt Southampton een puntenaftrek van vier punten voor het Championship-seizoen 2026/27. Ook ontving de club een officiële berisping van de EFL.
De zaak kwam aan het rollen nadat een medewerker van Southampton werd betrapt bij het trainingscomplex van Middlesbrough. Volgens de BBC filmde de analist de training met een telefoon en probeerde hij beelden te verwijderen toen hij werd aangesproken.
Southampton kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak, maar voorlopig blijft Middlesbrough officieel de finalist.









