Vitesse komt met update: aandeelhouders 'ontslaan' directie en RvC

Het is nog altijd niet rustig rondom Vitesse Arnhem. De vier resterende buitenlandse aandeelhouders heeft aan de KNVB gemeld dat zij de directie en raad van commissarissen van de Arnhemmers hebben ontslagen. De Gelderse club beweert echter dat dit helemaal niet mag.
De club heeft maandag een update gedeeld over de stand van zaken. 'Vitesse hoopt komende week de goedkeuring wijziging zeggenschap binnen te krijgen en ook de overname van de aandelen te realiseren. De verhoudingen met de licentiecommissie zijn nu goed. De verhoudingen met de buitenlandse aandeelhouders zijn helaas zeer verslechterd', schrijven de Arnhemmers.
De minderheidsaandeelhouders hebben het voltallige bestuur inmiddels zelfs 'ontslagen'. 'Zulke besluiten zijn echter niet rechtsgeldig', benadrukt de club. 'Tussen kopende en verkopende aandeelhouders is contractueel vastgelegd dat geen van beide partijen besluiten kan nemen zonder de expliciete instemming van de ander. Daarvan is hier zeker geen sprake.'
'De buitenlandse aandeelhouders doen alsof zij de baas zijn van Vitesse omdat zij ruim vijfenzeventig procent van de aandelen hebben, maar zij vergeten te vermelden dat zij die aandelen al hebben verkocht aan de Sterkhouders Vitesse Arnhem BV', vervolgt Vitesse verbolgen. 'Zij zijn op dit moment nog formeel eigenaar van die aandelen, op dezelfde manier zoals iemand die zijn huis verkocht heeft, maar dat pas over een paar maanden gaat overdragen. Zo iemand is formeel nog eigenaar, maar mag niet zeggen ‘ik sloop de keuken eruit want ik ben nog steeds eigenaar’.'
Volgens Vitesse is er onvrede bij de buitenlandse aandeelhouders vanwege het uitblijven van de goedkeuring van de KNVB. 'Dat ongeduld en die onzekerheid ervaren wij ook, dus in die zin begrijpen wij de buitenlandse aandeelhouders wel. Nu is er echter een paniekactie ingezet die op geen enkele manier legaal is.'
De directie en RvC bewaren de rust, klinkt het. Bovendien hopen zij spoedig op goed nieuws. 'In het proces van goedkeuring zijn wij vergevorderd. In goed overleg met de licentiecommissie zou dit binnen enkele dagen tot een positief resultaat kunnen leiden. Wij hebben dit aan de buitenlandse eigenaren expliciet duidelijk gemaakt. Wij hebben hen ook laten zien dat de KNVB bij verdere betrokkenheid van hen zeker geen goedkeuring zal geven. In de bodemprocedure zou Vitesse dan ook weinig kans meer maken, terwijl wij er op dit moment bij de Hoge Raad zo goed voorstaan.'









