Slavia Praag krijgt flinke straf na ontspoorde derby tegen Sparta Praag

Slavia Praag heeft een zware straf gekregen na de ongeregeldheden tijdens de derby tegen Sparta Praag. De Tsjechische topclub verloor het duel reglementair met 0-3 en moet daarnaast vier thuiswedstrijden zonder publiek spelen.
De derby liep zaterdag volledig uit de hand in blessuretijd. Slavia stond op dat moment op weg naar een 3-2-overwinning, waarmee de landstitel bijna binnen was. Supporters bestormden echter massaal het veld om het feest vroegtijdig te vieren. Daarbij werden ook brandende fakkels richting de aanhang van Sparta gegooid.
De disciplinaire commissie van de Tsjechische competitie greep vervolgens hard in. Naast de reglementaire nederlaag kreeg Slavia ook een boete van 400.000 euro opgelegd. Door de straf is de voorsprong op Sparta Praag geslonken naar vijf punten, terwijl er nog drie speelronden resten.
Sparta wordt geleid door voormalig Feyenoord-trainer Brian Priske en mag daardoor weer hopen op de landstitel. Slavia liet inmiddels weten geen beroep aan te tekenen tegen de sancties.
Voorzitter Jaroslav Tvrdík schaamde zich zichtbaar voor de gebeurtenissen. “Drie, vier minuten scheidden ons van de kampioensvieringen. In plaats daarvan is dit waarschijnlijk de grootste schande die ik in elf jaar bij de club heb meegemaakt", aldus Tvrdík.









