Bizarre wending in België: degradatieregels abrupt aangepast met grote gevolgen

De Belgische voetbalwereld staat opnieuw op zijn kop door een opvallende juridische beslissing rond de beloftenploegen in de Challenger Pro League. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft vrijdag namelijk besloten het omstreden U23-quotum in tweede klasse voorlopig te schorsen.
De zaak draait om een competitiehervorming die vorig jaar werd goedgekeurd door de Belgische profclubs. Daarbij werd vastgelegd dat er altijd minimaal vier beloftenploegen actief moesten zijn in de Challenger Pro League.
Dat betekende concreet dat U23-teams alleen konden degraderen wanneer er ook een andere beloftenploeg promoveerde vanuit Eerste Nationale. Omdat dat dit seizoen niet gebeurde, zou Club NXT ondanks een zestiende plaats behouden blijven en moest RWDM als nummer dertien degraderen.
Meerdere clubs waren het daar echter niet mee eens en trokken naar de Belgische Mededingingsautoriteit. Francs Borains, Seraing, Sporting Lokeren en RWDM voerden aan dat de regeling indruist tegen de principes van eerlijke concurrentie. De BMA gaf hen vrijdag voorlopig gelijk en besloot het quotum direct buiten werking te stellen.
Dat zorgt voor een bizarre ommekeer na afloop van het seizoen. RWDM blijft daardoor alsnog in de Challenger Pro League, terwijl Club NXT sportief gezien degradeert naar Eerste Nationale. Opvallend detail: RWDM beschikt momenteel nog niet over een proflicentie voor volgend seizoen, al loopt daar nog een beroepsprocedure over.
Bij Club Brugge reageren ze woedend op de beslissing. De club liet direct weten in beroep te gaan tegen 'het veranderen van de spelregels tijdens het seizoen'. Daarmee lijkt het juridische steekspel rond de beloftenploegen in België nog lang niet voorbij.









