'Heineken stopt na ruim dertig jaar als biersponsor van Champions League'

Na ruim dertig jaar lijkt er een einde te komen aan een van de langstlopende sponsordeals van het Europese voetbal. Sinds 1994 is Heineken al onafgebroken verbonden aan het grootste Europese toernooi, de Champions League. Het Nederlandse biermerk dreigt plaats te moeten maken voor de Belgische bierbrouwer AB InBev.
Uithangbord Champions League
Sinds de jaren negentig wordt de Champions League door Heineken gebruikt als uithangbord van het merk. Eerst was dit nog onder de naam Amstel, maar vanaf 2005 werd de naam Heineken aan het grote toernooi verbonden. Dankzij het grote toernooi kan Heineken in contact komen met miljarden voetbalfans wereldwijd. Door de herkenning van het merk wordt de verkoop van hun producten gestimuleerd. Maar dit lijkt nog maar twee jaar te duren. Heineken is de op één na grootste bierbrouwer ter wereld, maar de brouwer van onder meer Budweiser hoopt territorium van het Nederlandse merk weg te plukken.
Nieuwe sponsor
De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev is exclusief aan het onderhandelen voor de sponsorrechten vanaf 2027. Met merken als Budweiser, Stella Artois en Corona is AB InBev de grootste bierproducent ter wereld. Het bedrijf is ook al sponsor van de FIFA, de officiële bierpartner van de Olympische spelen en van meerdere WK's.
Volgens The Athletic wil AB InBev tweehonderd miljoen euro per jaar gaan neertellen voor een contract van zes jaar. Dit zou voor de Champions League een stijging betekenen van ruim 66 procent ten opzichte van de huidige overeenkomst met biermerk Heineken, dat betaald jaarlijks zo'n 120 miljoen euro.




