Van ’t Schip reageert op misgelopen rol: dit zegt de trainer over zijn Ajax-exit

Van ’t Schip reageert op misgelopen rol: dit zegt de trainer over zijn Ajax-exit
Praat mee!

Na zijn vertrek als interim-trainer leek John van ’t Schip gewoon bij Ajax te blijven. De club wilde hem graag behouden in een andere rol binnen de organisatie. Toch ging het uiteindelijk niet door. In Goedemorgen Eredivisie op ESPN legde Van ’t Schip uit waarom hij definitief afscheid nam van de club.

"Ik had best willen blijven, maar dan moet er wel een goed plan liggen" vertelde hij zondagmorgen aan tafel bij ESPN. "Er is wel gesproken over een andere rol, maar die werd uiteindelijk niet concreet genoeg." Van ’t Schip nam vorig seizoen tijdelijk het roer over bij Ajax in een van de meest onrustige periodes in de recente clubgeschiedenis. Hij bracht stabiliteit, rust en resultaten. Ajax sprak na zijn vertrek openlijk de wens uit om hem op een andere manier te behouden voor de club.

Toch liep het anders. Na de komst van Alex Kroes als algemeen directeur en Kelvin de Lang als technisch manager werd de clubstructuur herzien. De nieuwe koers betekende dat er geen plek meer was voor een rol met invloed op voetbaltechnisch vlak. En precies dat bleek voor Van ’t Schip essentieel." Als je blijft, moet het wel iets zijn waar je achter staat. Je wilt invloed kunnen uitoefenen, ergens verantwoordelijkheid voor dragen", verklaarde hij. "Dat gevoel had ik nu niet genoeg."

Er is volgens de oud-trainer geen sprake van een conflict. De gesprekken zijn in goed overleg beëindigd. Van ’t Schip is daarmee voorlopig definitief weg bij de club waar hij als speler doorbrak en waar hij in meerdere periodes actief was als trainer. Met zijn keuze komt er geen vervolg aan de samenwerking tussen Van ’t Schip en Ajax, ondanks wederzijdse waardering. Voorlopig blijft de vraag open of hij in de toekomst nog eens terugkeert in Amsterdam.