Onrust houdt aan bij jeugdspelers Vitesse: dit speelt er sinds het licentieverlies

Onrust bij jeugdspelers Vitesse: dit speelt er sinds het licentieverlies
Update: 23 augustus 2025 om 15:15
Praat mee!

De situatie bij de jeugdopleiding van Vitesse is volledig geëscaleerd sinds het verlies van de proflicentie. Tientallen jeugdspelers willen weg, maar zitten vast omdat de overschrijvingsdeadline op 15 juni verstreek. De KNVB verleent vooralsnog geen dispensatie, waardoor spelers en ouders in onzekerheid leven.

Volgens een open brief van ouders voelen zij en hun kinderen zich 'gegijzeld' door Vitesse en de KNVB. Veel jeugdspelers weigeren inmiddels te trainen. Sommigen lopen stage bij andere clubs, in afwachting van duidelijkheid over hun toekomst. De spelers verkeren al weken in onzekerheid over hun plek in de competitie én hun schoolloopbaan, omdat zij hun topsportstatus zijn kwijtgeraakt.

Vitesse lijkt op het eerdere standpunt te zijn teruggekomen dat spelers mochten vertrekken bij een definitief profafscheid. Onder leiding van Michel Schaay probeert de club nu de jeugdopleiding overeind te houden, maar dat zorgt voor woede onder ouders. Slechts een handvol spelers is nog op het trainingsveld te vinden.

De KNVB erkent dat de jeugdspelers slachtoffer zijn van de situatie, maar wacht op beslissingen van Vitesse over een eventueel amateurtraject. Tot die tijd blijft een overstap naar een andere club voor de meesten geblokkeerd.

Update: De spanningen kwamen dit weekend opnieuw aan de oppervlakte. De bekerwedstrijd van Vitesse O21 tegen Spartaan’20 werd op het laatste moment afgelast, omdat meerdere spelers weigerden te spelen. Volgens De Gelderlander willen veel talenten dit seizoen niet meer uitkomen voor de club. Ook enkele spelers uit het eerste elftal stonden op de lijst, maar zij zagen vooral het blessurerisico als reden om niet in actie te komen.