Belgische competities op de schop: dit is waarom clubs ontevreden zijn

De Belgische voetbalcompetitie gaat volgend seizoen flink op de schop, maar dat zorgt voor veel onvrede. Meerdere clubs, waaronder landskampioen Union Saint-Gilloise, stappen zelfs naar de Belgische Mededingingsautoriteit.
Wat verandert er in de Belgische competities?
De Jupiler Pro League groeit van zestien naar achttien clubs. De play-offs verdwijnen en beloftenteams krijgen een vaste plek in de Challenger Pro League. Zo mag Jong Genk, dat eigenlijk zou degraderen, toch blijven. Ook andere Onder 23-teams zijn in het nieuwe plan vrijwel zeker van behoud.
Waarom liggen clubs dwars?
Union Saint-Gilloise, Seraing, Lokeren en Francs Borains vinden dat de regels halverwege het seizoen zijn aangepast. De degradatieregels werden gewijzigd terwijl de mogelijke degradanten al vaststonden. Ook kregen clubs geen kans om over de aanpassingen afzonderlijk te stemmen.
Voorzitter Hans Van Duysen van Lokeren stelt dat de vaste plek voor beloftenploegen oneerlijk is. Volgens hem schaadt dit de sportieve waarde van de competitie. Daarnaast voelen clubs zich onder druk gezet door de dreiging dat topclubs geen startpremie meer betalen als de plannen sneuvelen.
Wanneer valt er een besluit over de Belgische competities?
De clubs hebben een klacht ingediend bij de Belgische Mededingingsautoriteit. Die bekijkt of de hervorming in strijd is met de regels. Binnen drie tot vier weken volgt een uitspraak. Voor de start van de tweede klasse op acht augustus moet er duidelijkheid zijn. Mogelijk komt ook het tv-contract met DAZN op losse schroeven te staan.









