Ten Hag sprak met voorganger en wil niets weten van excuses

Erik ten Hag heeft zijn eerste werkdag bij Bayer Leverkusen aangegrepen om direct de toon te zetten. De Nederlander sprak met voorganger Xabi Alonso en ziet geen reden om zich achter een mogelijke leegloop te verschuilen.
Ten Hag gaf maandag zijn eerste training aan de Duitse kampioen en was helder over zijn verwachtingen. Ondanks het vertrek van steunpilaren als Jonathan Tah, Jeremie Frimpong en Florian Wirtz wil hij geen excuses zoeken. "Met de wind van gisteren kun je vandaag niet meer zeilen", stelt Ten Hag tegenover Kicker. Volgens hem heeft Alonso een uitstekende basis achtergelaten. "Xabi heeft hier een super basis gelegd. Daar wil ik op bouwen", zegt hij.
Voorafgaand aan zijn presentatie zocht Ten Hag persoonlijk contact met Alonso, die hij nog kent uit zijn Bayern-periode. Het duo wisselde ervaringen uit, al wilde Ten Hag daarover geen details prijsgeven. "We hebben elkaar gesproken en ik wens hem veel succes, ook bij Real Madrid op de Club World Cup", aldus de trainer.
De nieuwe coach van Leverkusen is zich bewust van de hoge lat. "Bij Ajax waren de ambities groot, bij Manchester United nog groter. Hier in Leverkusen weten ze ook hoe je prijzen wint. Dat moeten we samen opnieuw doen. Iedereen begint op nul, ook ik."
Ten Hag wil met realisme en zonder alibi’s een nieuw team opbouwen. De komende weken werkt hij met zijn staf aan een selectie die opnieuw kan concurreren in de Bundesliga en Champions League.









