'Twee shirtsponsors, maar licentie op het spel: Vitesse worstelt met de begroting'

Vitesse heeft twee nieuwe hoofdsponsoren vastgelegd. Toch kampt het tegelijkertijd met een acuut financieel probleem. De club moet voor 16 juni een sluitende begroting indienen om haar proflicentie te behouden.
De Gelderse club presenteerde maandag Woolsocks – The Money App en Frank Energie als nieuwe hoofdsponsoren voor de komende drie seizoenen. Volgens commercieel directeur Jaap Noltes is het een belangrijke stap in een onzekere tijd. Woolsocks zal op het thuisshirt prijken, Frank Energie op het uitshirt. Beide bedrijven behoren tot dezelfde groep. De oprichters Niels Klok en Thomas Hulshof benadrukken het belang van steun aan een club met een loyale achterban.
Tegelijkertijd blijkt uit berichtgeving van De Telegraaf dat Vitesse haar begroting voor het seizoen 2025/2026 opnieuw moet aanpassen. Een eerder gepland tekort van 2,5 miljoen euro wordt niet meer gedekt door de vijf eigenaren of de zogenoemde Sterkhouders. Daardoor wil de club alsnog een sluitende begroting indienen, maar dat lijkt lastig. De organisatie is al fors afgeslankt en het spelersbudget bedraagt nog maar drie miljoen euro.
Door de financiële onzekerheid stagneren commerciële deals en seizoenkaartverkoop. Als de begroting wordt afgekeurd, kan dat leiden tot het intrekken van de proflicentie. De licentiecommissie van de KNVB beoordeelt binnenkort of de nieuwe plannen voldoende vertrouwen wekken. De toekomst van Vitesse blijft daarmee uiterst onzeker.