Deze strafschopregel verandert na ophef om afgekeurde goal van Álvarez

Voetballers die bij een strafschop per ongeluk twee keer de bal raken, mogen voortaan opnieuw nemen. Dat heeft spelregelorganisatie IFAB dinsdag bevestigd. De wijziging volgt na ophef rond een afgekeurde goal van Julián Álvarez in de Champions League.
De aanleiding was de strafschoppenserie van 13 maart 2025. Álvarez gleed weg bij het nemen van zijn penalty, raakte de bal eerst met zijn steunvoet en schoot vervolgens raak met zijn andere voet. Scheidsrechter Szymon Marciniak keurde de goal af na tussenkomst van de VAR, die vaststelde dat de bal met beide voeten was geraakt. Omdat zo'n 'double touch' volgens de regels toen niet toegestaan was, werd het doelpunt geschrapt.
De beslissing leidde tot felle reacties bij Atlético Madrid. Trainer Diego Simeone sprak van een onbegrijpelijke interpretatie en vond het moment onterecht beslissend. De UEFA ondersteunde achteraf de scheidsrechter en verklaarde dat de VAR correct had gehandeld, maar voegde eraan toe dat men het voorval zou bespreken met de IFAB vanwege de onbedoelde aard van het contact.
Dinsdag maakte de IFAB bekend dat het reglement nu daadwerkelijk is aangepast. Als een speler bij een strafschop uitglijdt en de bal daardoor onbedoeld twee keer raakt maar alsnog scoort, dan mag de strafschop voortaan worden overgenomen. Alleen bij opzettelijk dubbel contact of als er niet wordt gescoord, blijft de tegenstander een indirecte vrije trap krijgen. In strafschoppenseries wordt een dubbele aanraking nog altijd als een gemiste poging beschouwd.
De aanpassing moet zorgen voor meer duidelijkheid en eerlijkheid bij twijfelachtige penaltymomenten en geldt met onmiddellijke ingang.