Ajax voert als eerste Nederlandse club AI-gedragscode in tegen online haat

Ajax pakt online haat aan met AI en speciaal shirt | VoetbalNieuws

Ajax lanceert als eerste Nederlandse club een social gedragscode en gebruikt daarbij AI-technologie en een speciaal shirt om haatberichten op social media te bestrijden. De club zet met hulp van hoofdsponsor Ziggo een volgende stap in de strijd tegen online wangedrag. De regels worden actief gehandhaafd op alle officiële kanalen van Ajax.

De maatregel volgt op het Silence Social Hate-initiatief van vorig jaar, dat leidde tot meer meldingen van haatberichten. Nu maakt Ajax concreet wat wel en niet wordt getolereerd, met een zero-tolerance aanpak tegen scheldpartijen, intimidatie en discriminatie. De club waarschuwt dat jongeren dit gedrag als normaal kunnen gaan zien als er geen actie wordt ondernomen.

Tijdens de wedstrijd tegen NAC van aanstaande zondag speelt Ajax in een speciaal shirt waarop het Ziggo-logo is vervangen door 'silence social hate'. Tegelijkertijd wordt het lesprogramma Online Masters ingezet. Jongeren leren hierin bewuster om te gaan met online gedrag en de gevolgen daarvan.

Loading