Oranje wacht al anderhalf jaar op uitzege: dit was de laatste keer dat het lukte

 Zwakke uitreeks Oranje: laatste uitzege was november 2023 | VoetbalNieuws
Update: 7 juni 2025 om 09:42
Praat mee!

Nederland hoopt goed te beginnen aan de WK-kwalificatiereeks en daarvoor is een overwinning op en in Finland vereist. Dat zou opvallend zijn, want Oranje heeft al geruime tijd niet meer buitenshuis gewonnen. VoetbalNieuws zet de cijfers op een rij.

Laatste uitzege dateert van november 2023

De laatste keer dat het Nederlands elftal een officiële uitwedstrijd won, was op 21 november 2023. In een EK-kwalificatieduel werd Gibraltar met 6-0 opzijgezet. Sindsdien bleef Oranje in vijf uitduels zonder overwinning. Op bezoek bij Duitsland werd twee keer verloren, terwijl in en tegen Bosnië en Herzegovina en Hongarije gelijkspeelde werd. Enkele weken geleden was Spanje na strafschoppen te sterk in de Nations League. Dat duel eindigde na negentig minuten in 2-2. 

Zwakke reeks op vreemde bodem

Na de ruime zege op Gibraltar begon een reeks waarin Oranje geen enkele uitwedstrijd meer wist te winnen. In maart 2024 ging het met 2-1 onderuit tegen Duitsland, ondanks een vroege voorsprong van Joey Veerman. Later in dat jaar liep het tegen puntverlies aan bij Hongarije (1-1) en Bosnië (1-1), beide na een matige tweede helft. De return tegen Duitsland leverde opnieuw een nederlaag op (1-0), waardoor Nederland nu al ruim een jaar wacht op een driepunter buitenshuis.

Cijfers onder de loep

Sinds de overwinning in Gibraltar speelde Nederland vijf uitduels, waarvan er twee verloren gingen en drie in een gelijkspel eindigden. In die wedstrijden scoorde Oranje vijf keer en kreeg het zeven goals tegen. De uitreeks is met deze cijfers zorgwekkend voor bondscoach Ronald Koeman, die in Finland een trend hoopt te doorbreken.